De Gipfelstürmer

 

De Gipfelstürmer is een niet-realistische modelbaan die laat zien dat men op een klein oppervlak modelbouw kan realiseren met veel treinverkeer en met een goede landschapsvormgeving, met kenmerkende Zwitserse motieven als thema

Deze modelbaan is ontworpen door Ivo Cordes. Zijn tekeningen vormden het uitgangspunt bij de bouw van de baan. Op enkele veranderingen na, zoals het weglaten van het grote bergrestaurant en het toevoegen van de veldbaan bij het station, is het ontwerp nagenoeg in zijn geheel uitgevoerd.

Daar de baan Zwitserland als thema heeft , is rollend materieel gekozen dat op een of andere manier in de Glacier-Express gereden heeft. Deze wereldberoemde trein rijdt tenslotte dwars door Zwitserland. Verder mocht een stoomlokomotief niet ontbreken, zoals ook de werkbaan, een veel gebruikt hulpmiddel bij het bouwen van bruggen en tunnels.Onder in het dal rijdt de veldbaanlok van Roco op en neer om rotsblokken uit de tunnel halen. Het lokje rijdt langs het dalstation naar een denkbeeldig overlaadstation.

Op de baan verloopt het treinverkeer als volgt:

Onder in het dal rijdt de veldbaanlok van Roco op en neer om rotsblokken uit de tunnel halen. Het lokje rijdt langs het dalstation naar een denkbeeldig overlaadstation.
In het dalstation is een rangeerlok (Tm 2/2) gestationeerd die ook het klein goederenvervoer naar het bergstation verzorgt en bij onderhoud aan de stoomlok ingezet wordt voor het pendelverkeer tussen de twee toppen. Ook staat in het dalstation de sneeuwploeg gestationeerd.

Aan het perron staat een moderne BVZ-lok (HGe 4/4 II) met twee nieuwe panoramawagens klaar voor vertrek. Hij moet alleen nog wachten op de BVZ-oldtimer E-lok (HGe 4/4 I) die net met een
personen- en restauratiewagen van het grote steenviaduct naar beneden rijdt.
Twee goederenwagons staan op het opstelspoor voor de lokloods te wachten op het vrijkomen van het spoor voor de goederenloods in het stationsgebouw om daar geladen te worden.

Als de HGe 4/4 I binnenkomt vertrekt de trein met de panoramawagens voor de tocht naar boven.
Op het bergstation aangekomen stappen de meeste reizigers/toeristen over in de uitzichtwagen van de RhB die door de 'Furkahorn' van de DFB naar de andere top geduwd wordt. Daar aangekomen genieten ze van het mooie uitzicht en brengen een bezoek aan de sterrenwacht.

Nu staan twee treinen in het bergstation: de reeds genoemde trein met panoramawagens en nog een FO-lok (HGe 4/4 II) met twee normale personenwagens. Verder staan op een opstelspoor nog een goederen- en een vuilniswagon.